Translate

tisdag 22 oktober 2013

Kul gäddfiske nu.

Gäddfisket är riktigt kul nu. Senaste passet gav 12 gäddor och Martin som var med tog pb på öppet vatten. 7.5 kg vägde finingen. Grattis Martin! Min största för dagen va en 5.5 kgs.

onsdag 31 juli 2013

13.1 kg 127, 5 cm!!

Tur att min bror Torbjörn håller ställningen när jag själv jobbar för mycket. På hans senaste pass var han och vertikaljiggade på ett av våra hotspots. Då jag själv befann mig på annan ort så ringde jag för att kolla hur det gick, passet var trögt och fisken hade bara gått upp och kollat på jiggen.     Men direkt efter mitt samtal så small det till i spöt och tobbe ringde upp och var helt extas! Jag har en jättegädda på skrek han i luren. Då han var själv i båten fick jag börja ringa runt efter någon som kunde hjälpa honom med foto. Det blev en lång fajt men tillslut kunde gäddan landas i håven. 13, 1 kg 127, 5 cm!!! Det är inte ingen lätt match på vertikal grejerna.  Självklart återutsattes gäddan och kan fångas igen i ännu bättre kondition.
Grattis till pb brorsan! En höjning med 7 kg är inte dåligt!!!
/ Roger

lördag 6 juli 2013

Äntligen ett pass!

Igår hade jag öntligen tid till ett snabbpass efter att ha jobbat som en tok. Det blåste rätt bra så jag fick lägga passet i någorlunda lä. Gösarna var på hugget men tyvärr inga större. 2 fina matgösar sparades och ska grillas idag.

onsdag 29 maj 2013

Guidning på Mjörn.

I måndags hade jag en guidning på mjörn med ett gäng schweizare.  Dagen började trögt men det lossnade på eftermiddagen. Alla fick fisk och det slogs även personbästa av en av gästerna.  94 cm.

söndag 14 april 2013

Äntligen 10 + på isen!

Det har vart dåligt med uppdateringar det senaste pga mycket jobb och influensa. Det som är mest minnesvärt från ett pass med Micke är när jag får ett fäll på ett av mina spön så rycker det till i hela spöt, så klart är det spöt längst ifrån mig och jag springer som en gasell över isen. Under tiden ser jag hur spöt ställer sig med rullen rakt upp och jag bara hoppas att fisken håller sig lugn.  Men med 5 m kvar så åker spöt ner i hålet!
Jag borrar några hål och försöker pimpla upp spöt igen, men det är tyvärr helt resultatlöst. Efter 4 h försöker jag igen och får på första försöket tag på linan och lyckas få upp alltihop, spö, klämma, vippa och även gäddan sitter på! Sjuk tur där. Såg att jag glömt att frikoppla rullen i min iver att fiska.

På nästa pass var det jag, Martin och Fredrik. Vi körde i en riktigt het vik. Det är ett ganska trögt pass men på eftermiddagen får Fredrik ett fäll och det är en riktigt fin fisk! 111 cm! 10, 4 kg!!! Grattis Freddan!

Nu väntar jag på islossning så det riktiga fisket kan komma igång!

Skitfiske!!

söndag 24 mars 2013

Ny fining! 9, 5 kg 102 cm.

Efter att ha haft ett uppehåll på en vecka var suget enormt. Efter mycket planerande vart vi skulle lägga passet så kom äntligen fiskedagen. Men vi fick börja med att byta plats pga ändrade förutsättningar. Jag valde en plats som jag tyckt verkat intressant ett tag och resutatet blev denna fining!  9, 5 kg 102 cm.

onsdag 20 mars 2013

Dags att boka guidning.

Nu är det dags att boka ett guidat pass. För 2500:- så får ni en heldag på isen, jag fixar all utrustning och fika, du/ni bara fiskar och njuter! Passa på nu innan isen försvinner. Mejla på roger.svensson78@gmail.com eller ring 0704-917300.

måndag 18 mars 2013

Familjen Kindblad gästade.

Jag, barnen och Micke körde ett pass i Gräfsnäsviken. Familjen Kindblad och min fru kom och hälsade på, dom hade korv och grill med sig och vi alla hade en mysig stund på isen. Hampus Kindblad fick den första gäddan i ganska trögt pass. Grattis Hampus! Det blev bara en till och den kom efter att besökarna hade åkt hem, men barnen tyckte det var kul i alla fall.

lördag 2 mars 2013

Jag och brorsan.

Jag och Tobbe körde ett pass i onsdags vi var i en vik där vi tidigare fått fina gäddor. Tobbe har tyvärr inga egna ismetesset så vi körde vart annat fäll på mina 5 spön. Tyvärr så var detta en ganska trög dag och det var långt mellen fällen. Det var en fisk som utmärkte sig av dom 6 vi fick upp. När den kom till hålet och vi såg huvudet tänkte vi att äntligen är 10 kgs gränsen nådd på isen! Efter mycket lirkande så fick jag tag på gälgreppet och jag lyfter upp den. Både jag och brorsan blir chockade över hur liten kropp den har jämfört med huvudet.  Fisken vägs bara till 5, 6 kg, tyvärr syns det inte så bra på kortet hur stort huvudet är.

Skitfiske!!!!

söndag 24 februari 2013

Många men små.

På dom två senaste passen har dom mindre gäddorna vart överrepresenterade.  Det har var många fäll men inga stora fiskar.
I fredags så sprack isen med ett dån och lämnade en mellan 5 - 10 cm glipa med vatten. Micke gick ut efter sprickan och trampade igenom då ett flak på ca 30 * 50 cm lossnade. Man är inte ens säker på 25 cm is.

söndag 17 februari 2013

Drömhugget som .........

Idag körde vi ett pass på ett ställe vi tänkte på ett tag nu. Dagen började bra då första hugget kom när jag bara fått ut 3 spön. Sen blev det 4 snabba fäll innan en riktigt trög period satte in. Det hände inget mellan 9 och 13. Men sen började det hugga. Jag fick ytterligare några fäll och även Micke som var med fick lite fisk. När Micke sen sprang på ett fäll och mothugget var helt stumt,  det var som ett bottennapp fisken flyttade sig inte en cm, så tänkte vi att nu är drömgäddan i hamn. MEN efter bara någon sekunds fight så släpper fisken och Micke står helt tom med spöt i handen. Micke sa att han aldrig känt en så tung fisk som denna,  han har ändå flera på 9 kg landade. Tyvärr så högg den inte igen och ännu en drömgädda gick förlorad. Direkt efter fick Micke en 5+ som släppte i hålet.  Men när dagen var slut så kunde vi ändå vara nöjda med ett hyfsat pass.

onsdag 6 februari 2013

2 svaga pass

Jag har vart ute på 2 pass sen senast men det har bara blivit smågäddor. I söndags va jag med om något läskigt,  isen expanderande så mycket att den delade sig mitt på sjön och ena halvan la sig på den andra, typ som ett jordskalv känndes det. Det var en redig smäll och isen flyttade sig så jag  tappade balansen. En annan anmärkningsvärd händelse bar en 4 kgs lake som knött sig in i mörtstugan,  tyvärr jade jag inte mobilen med mig så det blev ingen bild på det.

tisdag 29 januari 2013

Regn, blåst och 8 kgs gädda.

Idag gick jag ut själv på ett pass i regn och blåst. Det blev 2 fäll nästan direkt, den första spottade innan jag hann göra mothugg, den andra var på ett tag och kändes tung men släppte innan jag hann se den. Det blev ytterligare 3 fäll där fisken spottade innan jag hann känna den. Fram på sena eftermiddagen fick jag 2 fäll till, den första var en 2 kgs, 5 min senare hugger dagens finaste. 100 cm 8 kg en riktig tjockis var det.

fredag 25 januari 2013

9, 5 kg!

Jag, Martin och Tobbe körde ett pass idag. Det var riktigt kallt i vinden. Mitt första fäll var en tung fisk, det var helt stumt i mothugget men sekunden senare brast linan. Martin fick dagens största 9, 5 kg 104cm, den var i rikigt bra kondition. Det är riktigt bra is på Anten nu. På söndag blir det ett nytt pass.

måndag 21 januari 2013

Guidat ismetespass.

Om intresse finns så kan man nu boka guidat ismetespass. 400/pers min 5 pers då fixar jag all utrustning. Kaffe och fika ingår samt fiskekort. Kontakta mig här eller på roger@neptunefishingteam.com eller på 0704-917300

söndag 20 januari 2013

7kgs!

Idag testade jag, Martin och Fredrik isen på en annan vik. Även här var den 5cm, men i sprickor hade vatten kommit upp och fryst på så det hade bildads vägar med 8 cm is. Vi satte spöna på dessa ställen. Vi kom ut ganska sent då vi inte ville chansa i mörkret. Fredrik var den som fiskade bäst idag med en fin 7 kgs gädda och en 8hg abborre.

lördag 19 januari 2013

Kollade isen.

Igår var jag och Martin ute och kollade isen. Den var 5 cm inne i viken. Så vi satte ut våra spön. Det knakade gött i isen när vi båda var nära varandra,  men den höll iaf. Jag fick en fin på 5, 8 kg och Martin fick 2 snipor. Synd att det ligger snö på isen annars hade kylan gjort gott.